معرفی جامع ساعت هوشمند و کاربرد آن + ویژگی انواع اسمارت واچ


معرفی ساعت هوشمند در یک نگاه اجمالی به دهه 1970 زمان تولد اولین ساعت دیجیتال توسط شرکت همیلتون مربوط می شود. این ساعت ها نسبت به ساعت های امروزی امکانات محدودی داشتند تا اینکه در سال 2013 شرکت اپل اسمارت واچ های کنونی با قابلیت اتصال به تلفن همراه را به بازار عرضه کرد.

ساعت هوشمند یک ساعت مچی است که علاوه بر نشان دادن زمان، قابلیت انجام برخی کارهای هوشمندانه را دارد. برای مثال، ساعت هوشمند می تواند با گوشی هوشمند، کامپیوتر، اینترنت و سایر دستگاه های الکترونیکی ارتباط برقرار کند و اطلاعاتی مانند تماس، پیام، ایمیل، اخبار، آب و هوا، موقعیت مکانی، ضربان قلب، تعداد گام و غیره را نمایش دهد. همچنین ساعت هوشمند می تواند دارای قابلیت هایی مانند دوربین، میکروفون، بلندگو، صفحه لمسی، بازی، پخش موزیک، سیم کارت و سیستم عامل باشد.

 

 اسمارت واچ چیست

 

ساعت هوشمند چیست

ساعت های هوشمند در واقع دستگاه الکترونیکی هستند که در ظاهر مانند یک ساعت مچی معمولی عمل می کنند با این تفاوت که دارای یک نمایشگر لمسی با قابلیت اتصال به اینترنت و تلفن همراه و اجرای برنامه های متعددی مانند فعالیت های ورزشی،نمایش اعلان پیامهای دریافتی از تلفن همراه و برنامه های کنترل سلامتی را دارا می باشند.با ساعت های هوشمند شما زندگی راحت تر و بهتری خواهید داشت.

 

معرفی انواع ساعت هوشمند

انواع ساعت هوشمند که امروزه در دسترس افراد قرار دارند معمولا ویژگیهای مشترکی دارند  تفاوتشان تنها در نوع سیستم عامل ،طراحی، قیمت و کارخانه سازنده آنهاست. ساعت های هوشمند در انواع مختلف با صفحه گرد،مربع،مستطیل و بندهای متنوع و قابل تغییر از شرکت های اپل،سامسونگ و هواوی با سیستم عامل های متفاوت در بازار عرضه می شوند.

 

فرق اسمارت واچ با اپل واچ چیست

در مقایسه اسمارت واچ و اپل واچ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از پرطرفدارترین گجت‌های پوشیدنی چند سال اخیر اسمارت واچ ها هستند که علاوه بر نمایش ساعت، امکانات زیادی را در اختیار کاربران قرار می دهند.در مقایسه با اپل واچ ها،اسمارت واچ  با سیستم عامل اندروید کار می کنند سازگار با سیستم عامل گوشی های اندرویدی می باشد.در صورتی که اپل واچ ها با سیستم عامل watchOS کار می کنند.
  • اپل واچ ها دارای صفحات مربع یا مستطیل می باشند درحالیکه اسمارت واچ ها دارای صفحات گرد با وزنی بیشتر از اپل واچ هستند.
  • از لحاظ امکانات و قابلیت ها تقریبا مشترکند و دارای تفاوتی جزئی مانند تاج دورانی در اپل واچ هستند که امکان برقراری تماس صوتی و تصویری را نیز دارند.
  • معمولا اپل واچ ها نیازمند شارژ روزانه هستند در حالیکه اسمارت واچ ها را می توان چند روزی یکبار شارژ نمود.علاوه بر اینکه اسمارت واچ ها بوسیله شارژر بی سیم یا کابل یا انرژی خورشیدی استفاده کنند اما اپل واچ ها تنها با استفاده از شارژ بی سیم شارژ می شوند.
  • غالبا اپل واچ ها دارای قیمت بالاتری هستند چون توسط شرکت معروف اپل ساخته می شوند و با سیستم عامل منحصر بفرد خود کار می کنند.
  • تفاوت دیگر اپل واچ با اسمارت واچ اینست که اپل واچ ها بیش از 20 هزار اپلیکیشن دارند و بسیار کامل هستند.
  • اپل واچ ها در برابر گرد و غبار و ورود آب مقاوم هستند در حالی که ساعت های اسمارت واچ ممکن این قابلیت را نداشته باشند.

 

فرق اسمارت واچ با اپل واچ چیست

 

مشخصات ساعت های هوشمند

ساعت هوشمند دستگاه هایی هستند که علاوه بر نمایش زمان، قابلیت انجام برخی کارهای هوشمندانه مانند ارتباط با گوشی هوشمند، ردیابی فعالیت های ورزشی و سلامتی، پخش موسیقی، پرداخت الکترونیکی و غیره را دارند. برای خرید ساعت هوشمند باید به مشخصات زیر توجه کنید:

 

نوع و اندازه نمایشگر

نوع و اندازه نمایشگر می تواند از نوع LCD، OLED، AMOLED یا E-ink باشد. هر نوع نمایشگر مزایا و معایب خود را دارد. برای مثال، نمایشگرهای OLED و AMOLED رنگ ها را با کیفیت بالا و با مصرف کمتری نشان می دهند، اما در مقابل نور خورشید کمتر خوانا هستند. نمایشگرهای E-ink بهترین خوانایی را در نور خورشید دارند، اما رنگ ها را نمی توانند نشان دهند. اندازه نمایشگر هم بستگی به سلیقه و نیاز شما دارد. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری را ببینید، می توانید از ساعت های هوشمند با نمایشگر بزرگتر استفاده کنید، اما اگر می خواهید ساعت هوشمند شما ظریف تر و کم حجم تر باشد، می توانید از ساعت های هوشمند با نمایشگر کوچکتر را انتخاب کنید.

 

سیستم عامل و سازگاری

سیستم عامل ساعت هوشمند می تواند از نوع اختصاصی، اندروید، IOS یا ویندوز باشد. هر سیستم عامل قابلیت ها و محدودیت های خود را دارد. برای مثال، سیستم عامل اندروید با اکثر گوشی های هوشمند اندرویدی سازگار است، اما سیستم عامل اپل واچ فقط با گوشی های هوشمند اپل سازگار است.

 

باتری و عمر شارژ

باتری و عمر شارژ ساعت هوشمند بستگی به نوع و اندازه نمایشگر، سیستم عامل، قابلیت ها و کاربرد شما دارد. برخی از ساعت های هوشمند می توانند تا چند روز بدون شارژ کار کنند، اما برخی از ساعت های هوشمند نیاز به شارژ روزانه دارند.

 

کاربرد ساعت هوشمند در زندگی روزمره

امروزه تقاضا برای اسمارت واچ  به دلیل کاربردهای فراوان ساعت هوشمند  و قابلیت استفاده برای همه افراد در انجام امور رو به افزایش است. اکثر افراد پس از مدتی از ظاهر صفحه یا طرح بند ساعت خود خسته می‌شوند و به این دلیل آن را تعویض می‌کنند. از آنجا که ساعت‌های هوشمند این قابلیت را دارند که بعد از مدتی،تم صفحه آن‌ها را تغییر دهند و حس داشتن یک ساعت جدید را تجربه کنند طرفداران زیادی دارد. در ادامه به کاربرد ساعت هوشمند اشاره خواهیم کرد:

 

انتخاب مسیر و مسیریابی با ساعت هوشمند

از انجا که اسمارت واچ ها دارای GPS هستند می توانند بعنوان یه مسیریاب عالی در هر مکانی برای شما عمل کنند.ذکر این نکته خالی از لطف نیست که مسیریابی با تلفن همراه همیشه و در جاهایی که شبکه اینترنت نباشد مقدور نیست.نکته دیگر اینکه اپل واچ ها در هنگام مسیریابی این امکان را برایتان فراهم می کنند که دائم ناچار باشید به صفحه ساعت نگاه کنید و  از طریق ویبره شما را متوجه می کنند که در صحیح می روید یا باید به چپ و راست منحرف شوید !

اپل واچ ها همچنان از فرمان های صوتی  برای دریافت مسیر پشتیبانی می کنند.دریافت مسیرها توسط ساعت هوشمند خصوصا هنگام دویدن یا رانندگی راه حلی خوب برای پیدا کردن مسیر است.

 

زیر نظر داشتن سلامت جسمانی با اسمارت واچ

یک از کاربردهای بسیار عالی اسمارت واچ ها حفظ تناسب اندام و ردیاب سلامتی برای شما از طریق اندازه گیری ضربان قلب،فشار خون،میزان قند خون،سوخت کالری و مدیریت تناسب اندام می باشد.

 

ساعت هوشمند مربی ورزشی همیشه همراه

از جذابیت های دیگر در اسمارت واچ ها برنامه های ورزشی مانند: پیاده روی،دویدن ،شنا، دوچرخه سواری هستند که مانند یک مربی فعالیتهای شما در حین انجام این ورزش ها کنترل میکنند .علاوه بر آن ساعت های هوشمند می توانند میزان خواب شما را در طول شبانه روز کنترل نموده و از این طریق در حفظ سلامت بدن به شما کمک نمایند.

 

چک کردن اعلانات به راحت ترین شکل ممکن

ساعت های هوشمند از طریق بلوتوث می توانند به گوشی همراه متصل شوند و دریافت پیام ها ،تماسها و ایمیل ها را به شما اعلام کنند.شما می توانید زمانیکه در جلسه هستید یا جایی هستید که نمی خواهید گوشی همراهتان از کیف یا جیبتان درآورید براحتی از طریق صفحه ساعت پیامها را مشاهده نمایید یا تماسها را پاسخ دهید. حتی می توانید صدای زنگ اعلان را تنظیم کنید یا از طریق گزینه مزاحم نشوید به کلی آن را خاموش نمایید.

 

پرداخت NFC با کمک اسمارت واچ

از دیگر ویژگیهای اسمارت واچ ها استفاده بعنوان کیف پول است.بدین ترتیب که می توانید یک برنامه پرداخت در ساعت خود نصب کنید و از این پس هنگام پرداخت وجه خرید ساعت هوشمند را به پایانه پرداخت نزدیک نمایید.پایانه ها دارای نمادی مانند وای فای هستند که بدینوسیله به گوشی شما متصل می شوند و پردازش از حساب شما انجام میشود.اسمارت واچ، اتمام پرداخت را از طریق ویبره یا یک صدا به شما اعلام می کند.

 

دسترسی راحت به برنامه های تلفن همراه

از دیگر کاربردهای ساعت هوشمند، این است که می توانید براحتی بدون اینکه تلفن همراهتان را بیرون آورید به برنامه های آن دسترسی سریع پیدا کنید. برای مثال با اپل واچ براحتی موسیقی در حال پخش با گوشی را استپ کرده یا عوض کنید.

از تلفن همراه به عنوان شاتر دوربین گوشی استفاده نمایید.خصوصا زمانی که گوشی با فاصله از شما قرار گرفته و می خواهید عکس بگیرید می توانید دوربین را تنظیم کنید و حالا از دکمه شاتر ساعت خود استفاده نمایید.

زمانی که گوشی شما زنگ می خورد براحتی بدون اینکه گوشی را بردارید می توانید تماس را با ساعت هوشمند خود برقرار کرده و بجای گوشی با آن صحبت کنید. بطور کلی ساعت های هوشمند راه دسترسی سریع وآسان به برنامه های تلفن همراه هستند.

 

کاربرد ساعت هوشمند

 

قابلیت و ویژگی انواع اسمارت واچ

قابلیت ساعت هوشمند برای اهداف مختلفی مانند تفریح، ورزش، سلامت، کار، آموزش و غیره مورد استفاده قرار گیرد. دسترسی آسان و سریع به اطلاعات و ارتباطات بدون نیاز به استفاده از گوشی هوشمند، ردیابی و بهبود عملکرد ورزشی و سلامتی با استفاده از حسگرهای داخلی، افزایش امنیت و راحتی با استفاده از قفل هوشمند، پرداخت الکترونیکی و کنترل از راه دور از دیگر قابلیت ساعت هوشمند است.

ویژگی ساعت هوشمند مثل ارتباط با گوشی همراه، دریافت پیام‌ها و نوتیفکشن‌های موبایل، ردیابی فعالیت ورزشی مثل ضربان قلب، اکسیژن خون و غیره از دیگر ویژگی ساعت هوشمند است.

 

ساعت هوشمند برای چه کسانی مناسب است

امروزه با توجه به اینکه ساعت های هوشمند نقش مهمی در افزایش رفاه زندگی روزانه افراد دارند استفاده از این تکنولوژی محدودیت سنی یا فردی ندارد. اما بطور اجمالی می توان گفت کاربرد ساعت هوشمند برای افراد زیر مناسب و مفید است:

  • ورزشکاران

داشتن امکاناتی مانند کنترل ضربان قلب و گام شمارو ردیاب سلامت،و تماس با اورژانس و هشدارهایی در زمان وقوع برخی اتفاقات مانند سقوط کردن در ورزش هایی مانند کوهنوردی،دوچرخه سواری، شنا و دویدن سبب شده این ساعت ها طرفداران زیادی در بین ورزشکاران پیدا کند.

 

  • علاقمندان به موسیقی

چنانچه شما جز افراد وابسته و علاقه مند به موسیقی هستید میتوانید به راحتی و در هر مکانی که هستید با استفاده از ساعتهای هوشمند آهنگ های مورد علاقه تان را گوش کنید،متوقف کنید یا میزان بلندی صدا، و جلو و عقب کردن آهنگ را کنترل نمایید خصوصا در زمانهایی که در مکانی شلوغ هستید یا دسترسی آسان به تلفن همراه ندارید.

 

  • افراد بیمار و مسن

از آنجا که یکی از ویژگیهای ساعت هوشمند نمایش فشار خون، ضربان قلب،نمایش اکسیژن خون و کنترل خواب است می تواند به عنوان یک پرستار 24 ساعته برای افراد مسن و بیمار عمل نماید.

 

  • کودکان و نوجوانان

اسمارت واچ یا اپل واچ یک گزینه مفید برای کنترل و ردیابی کودکان از طریق دستگاه GPS می باشد.از این طریق هرگاه کودکتان به تنهایی بیرون می رود براحتی می توانید مکان حضور او را ببینید.

 

  • افراد پر مشغله

از قابلیتهای ساعت هوشمند این است که می توانید با استفاده از صدای خود دستوراتی را به ساعت هوشمند  بدهید و از قابلیت هایی مانند جستجوی وب، ترجمه، کنترل رسانه ها و .... بهره گردید.

 

  • افراد فراموشکار

اگر شما نیز به دلیل مشغله فکری دائم گوشی همراه خود را جا میگذارند و به دنبال آن می گردید بهترین پیشنهاد خرید یک ساعت هوشمند است که با قابلیت ردیابی و پیج تلفن همراه به شما کمک کند تا در هر زمان گوشی تان را گم کردید آن را بوسیله پیج کردن توسط ساعت خود پیدا کنید.

 

معایب ساعت هوشمند

درباره مزایای این گجت های هوشمند در بالا به تفصیل سخن گفتیم اما از جمله معایب آنان گاها نمایش اشتباه ضربان قلب و فشار خون، قیمت بالا،نیاز به شارژ مداوم و عمر کوتاه باتری،برای کار کردن باید حتما نزدیک گوشی باشند،صفحه کوچکی دارند و خواندن پیامها و تماشای فیلم در آن سخت است.

همچنین می دانیم که ساعت هوشمند برای سنجش سلامت  اشعه و امواج را بر سیستم عصبی بدن ارسال می کند و ممکن است استفاده مداوم از آنها سبب بیماری گردد.

 

ویژگی ساعت هوشمند

 

سخن آخر

ساعت های هوشمند از هر برند و نوعی که باشند امروزه به کمک انسانها آمده اند تا  انجام امور را برای آنها آسانتر کنند. اما همیشه ورود تکنولوژی های جدید در کنار مزایای فراوان، معایبی نیز به همراه دارد که ساعت های هوشمند نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

دیدگاه شما (0)