تفاوت هدفون، هندزفری و ایرپاد در چیست؟


 

هدفون، هندزفری، هدست و ایرپاد هر کدام به نوع خاصی از  لوازم صوتی مربوط می‌شوند. بیشتر افراد از این لوازم برای برقراری اتصال بین دستگاه‌های مختلف یا ارتباط‌گیری با دیگر افراد استفاده می‌کنند. برای اینکه انتخاب درستی در زمینه خرید این لوازم داشته باشید، لازم است ابتدا با کاربرد آن‌ها آشنا شوید.

 

تفاوت هندزفری و ایرپاد

 

هندزفری (Handsfree) چیست و چه کاربردی دارد؟

هندزفری شما را قادر می‌سازد بدون استفاده از دستان خود، اغلب از طریق دستورات صوتی یا خودکار، کارها را انجام دهید. این نوع لوازم به شما کمک می‌کنند چندین کار را بدون به خطر افتادن موقعیت‌تان، به شکل همزمان انجام دهید.

هندزفری جزو لوازمی است که برای تلفن‌های همراه استفاده می‌شود و به کاربر این امکان را می‌دهد تا بدون در دست گرفتن تلفن با آن صحبت کند. به کمک این نوع لوازم، کاربر می‌تواند در حین مکالمه با میکروفونی که به یقه‌اش متصل است، گوشی تلفن را در داشبورد و... قرار دهد.

این نوع لوازم مزایای زیادی دارند. آن‌ها این امکان را فراهم می‌کنند که به راحتی در حین صحبت کردن با تلفن حرکت کنید و کارهای دیگر را انجام دهید. این موضوع می‌تواند هنگام انجام کارهای خانه یا تکمیل وظایف اداری اهمیت داشته باشد. همچنین یادداشت‌برداری یا تایپ کردن با کامپیوتر را در حین صحبت با تلفن برای کاربر آسان‌تر می‌کند.

 

انواع هندزفري

هندزفری در مدل‌های مختلف گردنی، بلوتوثی، تک گوش، گیمینگ، سیمی و تایپ C عرضه می‌شود. با این وجود 2 مدل اصلی آن بی‌سیم و با سیم هستند.

 

هندزفري با سيم

این هندزفری‌ها سیم دارند و با سیم به موبایل وصل می‌شوند. از این هندزفری برای گوش دادن به موسیقی، پاسخ‌گویی تلفن و... استفاده می‌شود.

 

هندزفری بی سیم (هندزفری بلوتوثی)

این مدل هندزفری به کمک بلوتوث به دستگاه تلفن همراه متصل می‌شود. هندزفری بلوتوثی به شما کمک می‌کند تا بدون در دست داشتن گوشی، موسیقی مورد نظر خود را گوش کنید، با تلفن صحبت کنید، ورزش کنید، کارهای شخصی را انجام دهید و...

 

تفاوت ایرپاد و هندزفری بی سیم در چیست؟

ایرپاد و هندزفری از نظر عملکرد مشابه هم، اما از نظر ویژگی‌های فنی با هم تفاوت دارند.

 

بررسی امکانات ایرپاد

شرکت اپل مجموعه‌ای از امکانات را برای ایرپاد در نظر می‌گیرد. اول اینکه این لوازم صوتی از سیستم عامل‌های مختلف پشتیبانی می‌کنند، از این رو امکان ارتباط‌گیری با دیگر دستگاه‌ها و سیستم عامل‌ها را دارند. البته این دستگاه‌ها باید قابلیت پشتیبانی از بلوتوث را داشته باشند. این موضوع نشان می‌دهد که ایرپاد می‌تواند به همراه دستگاه‌های مختلف استفاده شود. با این وجود، در این حالت شانس استفاده از امکانات ایرپاد را نخواهید داشت (زیرا اغلب امکانات ایرپاد تنها با اتصال به دستگاه موبایل قابل دریافت است).

 دستیار صوتی از دیگر امکانات تعریف شده برای ایرپاد است که امکان اجرای فرامین را به شکل صوتی و خودکار مهیا می‌کند. حسگر نوری یا همان مادون قرمز از دیگر امکانات ایرپاد است که تشخیص قرارگیری ایرپاد در گوش افراد را ممکن می‌کند. حسگر حرکت ایرپاد نیز با ضربه زدن بر روی آن فعال می‌شود.

 

معرفی ایرپاد

ایرپاد به عنوان دستاورد اختصاصی شرکت اپل معرفی می‌شود. این هدفون توگوشی بی‌سیم امکانات بسیاری را در خود جای داده و توانسته جایگاه قابل قبولی در بازار عرضه به دست آورد.  

شرکت اپل از تولیدکنندگان پیشرو در عرصه صنعت تولید لوازم صوتی به حساب می‌آید. نخستین هدفون عرضه شده این شرکت مربوط به سال 2001 بود. این هدفون‌ها در ساده‌ترین امکانات طراحی شده بودند و تنها محدود به 2 بلندگو بودند. ایرپاد تولیدی اپل قابلیت‌های مختلفی مانند شتاب‌سنج‌های دوگانه، میکروفون دوم برای حذف نویز و... را به همراه دارد. این هدفون در تاریخ 7 سپتامبر 2016 معرفی و جایگزین جک 3.5 میلی‌متری گوشی‌های آیفون 7 شد.

 

کیفیت صدای ایر پاد

محصولات شرکت اپل از نظر صدا بسیار با کیفیت هستند. بسیاری از کاربران کیفیت صدای ایرپاد را بهتر از Earpods می‌دانند. این موضوع به دلیل قابلیت‌های مختلف ایرپاد از جمله امکان حذف نویز (Noise Canceling) است. این ویژگی امکان جداسازی صدای ایرپاد را از دیگر صداهای محیط فراهم کرده و باعث می‌شود صدا واضح‌تر و دقیق‌تر پخش شود.

 

سنسورهای موجود در Airpods

شرکت اپل برای تولید ایرپاد از سنسورهای گوناگون استفاده کرده است. در ساختار این ایرپاد 2 سنسور نوری یا همان مادون قرمز وجود دارد. این سنسور برای تشخیص قرارگیری ایرپاد در گوش کاربر استفاده شده است. سنسور دیگر به کار رفته در این لوازم صوتی، سنسور حرکت است. این سنسور با ضربه زدن به ایرپاد فعال شده و مربوط به دستیار صوتی آن است.  سنسور حرکت یکی دیگر از انواع سنسورهایی است که در ایرپاد موجود است. سنسور تشخیص صحبت نیز یکی دیگر از سنسورهای به کار رفته در ایرپاد است. این سنسور امکان ارتباط‌گیری دستگاه با دستیار صوتی را ممکن می‌کند.

دستیار صوتی فرامینی مانند کاهش صدای موسیقی، تماس با مخاطب و... را اجرا می‌کند. البته فعلاً این دستورات فقط با زبان انگلیسی قابل اجرا است.

 

باتری و شارژر ایرپاد

ایرپاد هیچ نوع رابط و سیمی ندارد و فقط از طریق باتری تامین می‌شود. با اتمام شارژ ایرپاد تنها کاری که باید انجام دهید، این است که آن را در کیس نگهدارنده قرار دهید. یک باتری برای کیس ایرپاد در نظر گرفته شده که ایرپاد به کمک آن شارژ می‌شود. در واقع این کیس نگهدارنده شبیه به یک پاور بانک عمل می‌کند. این کیس یک پورت لایتنینگ دارد و به واسطه‌آن، باتری داخلی خود را شارژ می‌کند. برای اطلاع از وضعیت شارژ ایرپاد تنها کافی است آن را به موبایل نزدیک کنید. در این صورت، میزان شارژ کیس و ایرپاد نمایش داده می‌شود.

این کیس‌ها طوری طراحی شده‌اند که می‌توانند تا 24 ساعت شارژ را در خود نگهداری کنند. باتری که برای کیس ایرپاد استفاده شده نیز می‌تواند 24 ساعت شارژ را نگه دارد، بنابراین می‌توانید برای شارژ ایرپاد روی آن حساب کنید. 15 دقیقه شارژ ایرپاد به شما اجازه‌ی سه ساعت استفاده از ایرپاد را می‌دهد. برای اینکه بفهمید ایرپاد شارژ شده یا خیر، می‌توانید به چراغ LED روی کیس توجه کنید. این چراغ در وضعیت در حال شارژ به رنگ نارنجی و در وضعیت شارژ فول به رنگ سبز است.

 

ویژگی‌های ایرپاد

 

بررسی عملکرد هندزفری

هندزفری از نظر ویژگی‌های مختلف همچون طراحی، حساسیت، فرکانس، برد و... مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

طراحی هندزفری

طراحی هندزفری نیز به اندازه سایر ویژگی‌های آن اهمیت دارد. راحتی یکی از مواردی است که باید در نحوه طراحی این لوازم مورد توجه قرار بگیرد، یعنی طراحی این دستگاه باید طوری باشد که باعث تعریق یا آزار دیدن گوش نشود. جنس هندزفری نیز باید به گونه‌ای باشد که استحکام و دوام لازم را داشته باشد.

 

فرکانس هندزفری

هندزفری برای انتقال صدا کارایی دارد، بنابراین صدای آن باید بسیار شفاف و واضح باشد. این مسئله باعث شده که هندزفری‌ها را در دامنه فرکانس صدای گوش انسان یعنی بین 20 هرتز تا 20 کیلوهرتز طراحی شوند.

 

حساسیت هندزفری

منظور از حساسیت هندزفری، سنجش سطح فشار صدایی است که به گوش می‌رسد. این آپشن در بسیاری از هندزفری‌ها و هدفون‌های بیشتر از 110 دی بی مورد سنجش قرار می‌گیرد. این موضوع بدین معناست که حساسیت صدای شنیده شده معادل صدایی است که می‌توان در فرکانس مشخص به شکل واضح و شفاف شنید.

 

برد هندزفری

منظور از برد هندزفری همان مسافت تعریف شده برای ارتباط با دیگر دستگاه‌ها و موبایل است. برخی از هندزفری‌های بلوتوثی بیشتر از 10 متر نیز برد دارند. در این برد، اگر شما 10 متر هم از گوشی موبایل فاصله داشته باشید، می‌توانید موسیقی گوش کنید و به تماس‌ها پاسخ دهید.

 

کنترل هندزفری

کنترل هندزفری برای اجرای فرامین لمسی آن انجام می‌شود. برای این کنترل از سنسور قدرتمند و حساس به لمس استفاده شده است. به کمک این حسگر می‌توان فرامینی مانند پخش موسیقی، پاسخ‌گویی تلفن و... را اجرا کرد.

 

تفاوت هدفون و هندزفری در چیست؟

  • بادزها یا همان هندزفری‌های بلوتوثی با توجه به نوع ساختی که دارند، ممکن است از گوش بیفتند. این موضوع از نظر احتمال ضعیف است، اما افرادی که بر روی این موضوع حساسیت دارند، بهتر است از هدفون استفاده کنند.
  • هدفون شارژ را مدت زمان بیشتری نگه‌داری می‌کند، چرا که باتری آن بزرگ‌تر و قدرتمندتر است.
  • هدفون‌ها از نظر بدنه مقاوم و مستحکم‌تر هستند و عمر بیشتری دارند.
  • انجام فعالیت‌هایی مانند ورزش، کار کردن و ... با ایربادز راحت‌تر است، چرا که اجازه فعالیت آزادانه‌تری به افراد می‌دهد.
  • هندزفری نسبت به هدفون سبک‌تر است.

 

معرفی جامع بهترین برندهای هدفون موجود در بازار ایران

  • SONY
  •  TSCO
  • Beyerdynamic
  • Sennheiser
  • SONYAudio-Technica
  • Bose
  • Apple

 

نکاتی مهم قبل از خرید هندزفری

برای خرید هندزفری به چندین نکته مهم توجه کنید:

  • ظرفیت باتری: باتری باید 5 تا 7 ساعت شارژ نگه دارد.
  • عایق صدا: عایق داشتن هندزفری از ورود صدای بیرون به گوش جلوگیری می‌کند.
  • فرمان‌های لمسی: این دکمه‌ها برای اجرای فرامین به شکل لمسی یا فیزیکی تعبیه شده‌اند.
  • ضد آب بودن: با توجه به اینکه این لوازم در هنگام ورزش استفاده می‌شوند، بهتر است ضد آب باشند تا در برابر تعریق آسیب نبینند.
  • قابلیت حذف نویز: امکان دریافت صدا به شکل واضح را فراهم می‌کند، زیرا صدای هندزفری را از دیگر صداهای محیطی تفکیک می‌کند.
  • تاخیر صدا در هندزفری: برای خرید هندزفری به عدم تاخیر صدا در آن توجه کنید، چرا که بیشتر هندزفری‌ها با آن مواجه هستند، این موضوع در هنگام پاسخ‌گویی به تماس‌ها بسیار مشاهده می‌شود، یعنی شما پاسخ دریافتی از مخاطب را با تاخیر می‌شنوید.

 

تفاوت هدفون و هندزفری

 

جمع‌بندی

شناخت هدفون، هدست، هندزفری و ایرپاد از نظر ویژگی‌های فنی، شکل طراحی و نوع عملکرد به شما کمک می‌کند تا انتخاب مناسب‌تری داشته باشید. ضمن اینکه برای خرید لوازم اصل و با کیفیت بهتر است فروشگاه معتبر و مطمئنی را انتخاب کنید.

دیدگاه شما (0)